Відділ освіти, культури, молоді та спорту Липоводолинської районної державної адміністрації

18 БЕРЕЗНЯ 2020 РОКУ НАБИРАЄ ЧИННОСТІ НОВИЙ ЗАКОН «ПРО ПОВНУ ЗАГАЛЬНУ СЕРЕДНЮ ОСВІТУ»: ЩО ЗМІНИТЬСЯ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ, УЧИТЕЛІВ ТА КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ

   Президент України Володимир ЗЕЛЕНСЬКИЙ 13 березня 2020 року підписав Закон України «Про повну загальну середню освіту», що визначає правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти. Документ прийнятий Верховною Радою IX скликання 16 січня 2020 року підтримали 327 народних депутатів

   Закон визначатиме кількість дітей у класі, дозволяє вчитися вдома, забороняє директорам шкіл «вічно» очолювати заклад освіти та багато іншого.

   Які основні зміни в системі середньої освіти в Україні згідно із законом

   Кількість дітей в класах

   Новий закон чітко встановлює мінімальну та максимальну допустиму кількість учнів в класах:

  • у молодшій школі – від 5 до 24 школярів на один клас;
  • у старшій школі – від 5 до 30 учнів.

   Відкритим залишається питання втілення цієї норми в життя. У густонаселених районах українських міст школярі ходять навіть у дві зміни, проте навіть тоді класи перевантажені. В Україні не вистачає шкіл.

   Відповідальність за будівництво нових приміщень Міністерство перекладає на місцеве самоврядування, а на місцях чекають допомоги від уряду.

   Можливість вибирати предмети

   Учні різного віку зможуть разом вивчати улюблені предмети.

   Поняттю «профільна освіта» збираються надати нового змісту. Відтепер учні матимуть право обирати предмети, які вони хочуть вивчати. Для вивчення деяких предметів тепер можна формувати міжкласні групи навіть з дітей різного віку.

   Мінусом є відсутність чіткості у цій нормі. Не відомо, скільки саме предметів учні зможуть обирати самостійно, а скільки з них будуть обов’язковими.

   Скасування «прив’язки» до школи

   Напевно, найпрогресивнішою зміною до системи освіти є можливість для дітей не відвідувати класичну школу.

   Таке нововведення допоможе учням з особливими освітніми потребами, які не мають змоги відвідувати школу, або дітям, які хочуть навчатись вдома, не бути «прив’язаним» до місця навчання.

   Так, при наявності відповідної заяви, будь-який учень може отримати індивідуальну освітню траєкторію. Школярі, які навчатимуться вдома, будуть зобов’язані двічі на рік здавати атестаційні роботи для оцінки знань.

   Звільнення директорів

   У багатьох українських школах директори працюють на своїх посадах десятки років. Відтепер директор зможе займати свою посаду не більше двох термінів підряд (максимальна тривалість однієї угоди – 6 років).

   Так, до 1 липня 2020 року директори шкіл, які працюють з безстроковими трудовими угодами, перейдуть на договори терміном на 6 років (на 1 рік – для директорів, які отримують пенсію за віком).

   Також закон передбачає, що вибір кандидата на посаду керівника школи буде здійснювати незалежна комісія, яка консультуватиметься з батьками учнів.

   Також до 1 липня 2020 року вчителів-пенсіонерів мають перевести на строкові угоди (від 1 до 3 років).

   Оцінки

   Бали учнів перестануть бути загальним надбанням.

   На законодавчому рівні встановлене право учнів на «справедливе, неупереджене, об’єктивне, незалежне, недискримінаційне та доброчесне оцінювання результатів навчання».

   Відтепер про оцінки учнів повідомлятимуть не на батьківських зборах, а під час індивідуальних розмов.

   Також з державного бюджету виділятимуться гроші на індивідуальні та групові консультації на базі школи.

   Мова

   Це частина, яка зазнала найбільше правок, бо враховувались рекомендації Венеціанської комісії. Загалом існує три моделі навчання, окрім звичайної.

   Перша модель:

   Навчання рідною мовою з 1 по 11 (12) клас буде лише для корінних народів України, які не проживають у власному мовному середовищі та не мають власної держави (йдеться насамперед про кримських татар). Проте навіть в таких класах вивчення української буде на грунтовному рівні.

   Друга модель:

   Для шкіл з мовою національних меншин, мови яких належать до країн ЄС (румунська, угорська, польська та інші). Навчання в початковій школі вестиметься материнською мовою, але з 5 класу не менше 20% предметів мають викладатися українською. З кожним роком української ставатиме більше і в результаті в 9 класі 40% предметів вестимуться державною мовою. У старшій школі такий показник має становити вже 60%.

   Третя модель:

  Передбачена для решти національних громад України. Тут йдеться про нацменшини, які проживають у своєму мовному середовищі (насамперед це стосується російської мови). У цьому випадку в початковій школі російська матиме рівні права з українською. А з 5 класу не менше 80% навчального процесу вестиметься державною мовою.

   Зміни для вчителів

   Учителі тепер не обмежені рамками від Міністерства.

   Найважливішою зміною є свобода вчителя у створенні авторських навчальних програм та навіть системи оцінювання (проте бали потрібно буде все одно переводити в 12-бальну шкалу).

   Також закон передбачає збільшення заробітної плати для педагогів. Йдеться про 10-20% збільшення.

   Проте в Міністерстві освіти і науки України пообіцяли комплексну реформу заробітних плат для вчителів вже у цьому році.

   Закон передбачає більше можливостей для шкіл у використанні власних коштів. Зокрема на:

  • формування структури закладу та штатного розпису;
  • встановлення доплат, надбавок, виплати матеріальної допомоги, премій та/або їхніх розмірів, інших видів стимулювання та відзначення працівників;
  • оплату поточних ремонтних робіт приміщень і споруд закладів загальної середньої освіти;
  • оплату підвищення кваліфікації педпрацівників;
  • укладення цивільно-правових угод для забезпечення діяльності закладу.

   Детальніше ознайомитися зі змістом документа можна за посиланням: Закон України «Про повну загальну середню освіту».

За матеріалами сайту http://www.osvita.sm.gov.ua/



« повернутися до списку новин